- Adakah Persoalan di mana Allah Sesuai bagi Allah Itu Sendiri?
Amirul Mu'minin fi Al-Hadith Imam Ibn Hajar Al-Asqollani r.a. berkata:
فلا يتوجه على حكمه – سبحانه – لِمَ ولا كيف؛ كما لا يتوجه عليه في وجوده أين وحيث
: Tidak boleh mengarahkan perkataan "kenapa" atau bagaimana kepada ketentuan Allah sebagaimana tidak boleh menyatakan perkataan "di mana" dan "bagaimana" untuk membahaskan tentang wujud Allah". [Fath Al-Bari 1/221]
Imam As-Subki ada menyebutkan dalam As-Saif As-Saqil m/s 94:
أقول : أما القول : فقوله صلى الله عليه وآله وسلَّم للجارية أين الله؟ قالت : في السماء وقد تكّلم الناس عليه قديما وحديًثا
: "Aku berkata: Adapun perkataan Rasulullah s.a.w. kepada hamba perempuan tersebut dengan lafaz di mana Allah, lalu hamba perempuan tersebut berkata: Allah di langit", maka ini telah dibahskan oleh banyak ulama' dahulu dan kini mengenainya (dinilai).”
Imam Ibn Rusd Al-Jadd Al-Maliki berkata juga:
فلا يقال أين ولا كيف ولا متى لأنه خالق الزمان والمكان
: "Tidak boleh ditanyakan kepada Allah dengan kata di mana, bagaimana dan bila karena Allah s.w.t. adalah pencipta waktu dan tempat". [Al-Madkhal: Nasa'ih Al-Murid 3/181]
Imam Abu Al-Abbas Ahmad bin Ibrahim Al-Qurthubi berkata dalam kitab Al-Mufhim (syarah Sahih Muslim):
وأين ظرف يسأل به عن المكان كما أن متى ظرف يُسأل به عن الزمان ...وهو لا يصحُّ إطلاقه على الله تعالى بالحقيقة إذ الله تعالى منـزهعن المكان كما هو منـزه عن الزمان بل هو خالق الزمان والمكان ولم يـزل موجودا ولا زمان ولا مكان وهو الآن على ما عليه كان
: "Aina adalah perkataan yang dipakai untuk mengetahui sesuatu tempat sebagaimana juga matta adalah perkataan yang ditanyakan untuk mengetahui waktu… (Adapun pertanyaan dengan aina (di mana) tersebut) tidak boleh ditujukan kepada Allah secara hakikatnya karena Allah s.w.t. tidak bertempat sebagaimana Dia tidak diliputi masa. Bahkan Diala pencipta masa dan tempat sedangkan Dia wujud sejak azali tanpa bertempat dan tanpa diliputi oleh waktu. Dia wujud kini sebagaimana Dia wujud sejak azali. (rujuk Al-Mufhimpada komen terhadap hadith tersebut)
Demikianlah sebagaimana yang dijelaskan oleh para ulama' yang muktabar bahwasanya perkataan ataupun persoalan aina (di mana) Allah s.w.t. itu sendiri tidak layak ditujukan kepada Allah s.w.t.. Oleh karena itu, Imam Al-Kauthari menjelaskan bahwasanya masalah (lafaz aina) itu kembali kepada Mu'awiyah sendiri yang bukanlah dari kalangan sahabat yang terkenal dalam keilmuannya. Bahkan, dalam hadith tersebut juga menggambarkan kedudukan Saidina Mu'awiyyah bin Al-Hakam yang masih baru dalam memeluk Islam sehingga masalah bercakap dalam solat tidak dibenarkan juga tidak diketahui olehnya. [rujuk ta'liqat Al-Kauthari 'ala As-Saif As-Saqil dan dalam ta'liqat Al-Kauthari 'ala Al-Asma' wa As-Sifat532]
Nota ini merupakan salah satu nota utama yang menunjukkan betapa lafaz aina Allah ini adalah marjuh (lemah di banding riwayat lain) karena idak layak ditujukan kepada Allah s.w.t..
Itu juga kembali kepada pengaruh perawi dalam matan hadith Al-Jariyyah in yang menjadi perbahasan utama sejak di awal perbahasan mengenai hadith ini.
- Lafaz Aina Allah Tidak Langsung Membawa Kepada Penilaian Tauhid
Dalam aqidah Islam yang sejahtera, sudah jelas dalam hadith Jibril bahwasanya rukun Iman yang asas ada enam perkara yaitu beriman kepada Allah, Malaikat, Kitab-kitab, para rasul, hari Akhirat dan Qadha' dan Qadar Allah.
Oleh karena itu, bertanyakan tentang salah satu daripada rukun-rukun iman tersebut lebih utama untuk mengetahui seseorang itu beriman ataupun tidak.
Femahaman tuhan berada atau bertempat di atas langit dianuti oleh Yahudi, Kristian, Budha, Hindu dan sebagainya. Bahkan, orang-orang Musyrik di Makkah dan Arab Jahiliyyah juga ada yang mempercayai femahaman tuhan di langit tersebut.
Maka, pertanyaan tersebut tidak membawa kepada maksud daripada apa yang ingin dinilai oleh Rasulullah s.a.w. tersebut, iaitu keislaman hamba perempuan tersebut sama sekali.
- Pertanyaan tentang Kalimah Syahadah:
Adapun bertanya tentang kalimah syahadah ("adakah kamu mengakui (bersaksi) bahawa tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah?") merupakan suatu lafaz yang lebih dekat maksudnya kepada apa yang ingin ditanyakan oleh Rasulullah s.a.w. kepada hamba perempuan tersebut di samping sanadnya lebih banyak daripada hadith tersebut dengan lafaz aina Allah.
- Syawahid: Hadith-hadith Menceritakan Asas Ukuran Keislaman Seseorang Adalah Kalimah Syahadah
Rasulullah s.a.w. telah memberi suatu kaedah umum untuk membuktikan keislaman dan keimanan seseorang terhadap aqidah Islam dengan konsep kalimah syahadah. Hal ini berdasarkan banyak hadith-hadith tentang makna tersebut antaranya:
Pertama: Rasulullah s.a.w. bersabda:
أمرت أن أقاتل الناس حتى يشهدوا أن لا إله إلا الله وأني رسول الله
: "Aku diperintahkan agar memerangi manusia (menyebarkan risalah Islam) sehingga mereka bersaksi (mengakui) bahwasanya tiada tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah dan aku adalah utusan Allah " [Hadith riwayat Al-Bukhari dalam sahihnya 1/497 dan Muslim dalam sahihnya 1/51-52]
Imam As-Suyuti menyebut dalam kitab Al-Jami'e As-Shoghir (no 1630) setelah meriwayatkan hadith ini dengan berkata: "hadith ini mutawatir".
Adapun Imam Al-Munawi dalam syarahnya menjelaskan tentang hadith ini bahwa ianya mutawatir karena diriwayatkan oleh lima belas orang sahabat. Imam Al-Muhaddith Al-Kattani dalam buku nazm al-mutanathir mengatakan, Imam Az-Zabidi menjelaskan bahwasanya hadith ini mutawatir karena diriwayatkan oleh enam belas orang sahabat sebagaimana juga dikatakan oleh Imam Al-Iraqi.
Kedua: Saidina Ibn Umar r.a. meriwayatkan bahawasanya ketika Rasulullah s.a.w. ingin mengetahui adakah Ibn As-Shoyyad itu islam atau tidak, maka Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Adakah kamu bersaksi (mengetahui) bahwasanya aku adalah utusan Allah?". Hadith riwayat Imam Al-Bukhari (6/171).
Hadith ini merupakan asas bagi penilaian keislaman seseorang yang digambarkan sendiri oleh Saidina Rasulullah s.a.w.. Penilaian terhadap keislaman seseorang jelas adalah berdasarkan ucapan kalimah syahadah sebagaimana yang menjadi pegangan utama umat Islam berdasarkan dalil-dalil mutawatir tersebut.
Ketiga: Diriwayatkan daripada Saidina Ibn Abbas r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda kepada Saidina Mu'az r.a. ketika mengutusnya dalam berdakwah:
إنك تأتي قوما من أهل الكتاب فأدعهم إلى شهادة أن لا إله إلا الله وأني رسول الله
: "Bahwasanya kamu datangi kaum ahli kitab dan mengajak mereka kepada syahadah bahwasanya tiada tuhan selain daripada Allah dan bahwasanya aku adalah rasul Allah…" [hadith riwayat Imam Muslim 1/50]
Keempat: Diriwayatkan daripada Abi Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda kepadanya:
“…siapa saja yang mengucap dua kalimah syahadah dengan penuh keyakinan terhadap maknanya, maka khabarkanlah syurga baginya…” (hadith riwayat Imam Muslim 1/60)
Demikianlah hujah-hujah (syawahid) bahwasanya lafaz syahadah adalah lebih tepat yang ditanyakan oleh Rasulullah s.a.w. kepada hamba perempuan tersebut karana ini berdasarkan hadith-hadith yang disebutkan tadi. Rasulullah s.a.w. sendiri mengajarkan asas ukuran keislaman dan keimanan seseorang adalah dengan lafaz kalimah syahadah yang mana ini difahami oleh para sahabat r.a. yang sudah lama bersahabat dengan Rasulullah s.a.w..
- Riwayat-riwayat Pertanyaan Kalimah Syahadah Dalam Kisah yang Berbeda
Di samping syawahid (hujah-hujah dalam membela lafaz hadith kalimah syahadah tersebut) secara prinsip Islami (iaitu kalimah syahadah adalah ukuran keislaman seseorang), terdapat juga syawahid (hujah-hujah penguat) bagi hadith Al-Jariyyah dengan lafaz pertanyaan kalimah syahadahberdasarkan situasi-situasi yang hampir sama dengan kisah Al-Jariyyah tersebut di mana dalam situasi-tersebut juga, Rasulullah s.a.w. bertanyakan kalimah syahadah untuk menilai keislaman seseorang.
Antaranya:-
Hadith Pertama:
عن الشريد بن سويد الثقفي قال قلت يا رسول الله إن أمي أوصت أن نعتق عنها رقبة وعندي جارية سوداء قال: ادع بهافجاءت فقال: من ربك؟ قالت: الله ، قال: من أنا ؟ قالت: أنت رسول الله ، قال: أعتقها فإنها مؤمنة
: Daripada As-Syarid bin Suwaid As-Saqofi bahwasanya beliau berkata: "Saya berkata: "Wahai Rasul Allah. Sesungguhnya ibuku telah mewasiatkan kepadaku untuk memerdekakan baginya seorang hamba sahaya dalam waktu yang sama saya mempunyai hamba perempuan yang berkulit gelap." Rasulullah s.a.w. bersabda: "Bawakan dia kesini".
Setelah hamba perempuan tersebut datang lalu Rasulullah s.a.w. bertanya kepadanya: "Siapa tuhan kamu?" Hamba perempuan itu menjawab: "Allah". Rasulullah s.a.w. bertanya lagi: "Siapa aku?" Hamba perempuan itu menjawab: "Engkau adalah utusan Allah". Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Merdekakanlah dia karena sesungguhnya dia seorang yang beriman".
Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Ibn Hibban dalam sahihnya (1/418-419).
Hadith Kedua:
Juga lafaz hadith yang sama dengan riwayat Imam Ibn Hibban tentang kisah As-Syarid dengan hamba perempuannya tersebut yang diriwayatkan juga oleh Imam An-Nasa'ie dalam As-Sunan Al-Kubra (6/252).
Hadith Ketiga:
Juga dengan lafaz hadith yang sama dengan riwayat Imam Ibn Hibban dan An-Nasa'ie yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam musnadnya.
Hadith Keempat:
Hadith yang diriwayatkan oleh Ad-Darimi dalam sunannya daripada kisah As-Syarid juga dengan lafaz pertanyaan Rasulullah s.a.w. kepada hamba tersebut:
أتشهدين أن لا إله إلا الله
: "Adakah kamu bersaksi (mengakui) tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah?".
Sekian hadith ini juga menunjukkan kuatnya lafaz pertanyaan kalimah syahadah dalam hadith Al-Jariyyah versi Mu'awiyyah bin Al-Hakam yang diriwayatkan oleh Imam Malik dan sebagainya.
Kesimpulan dan Tarjih
Berdasarkan sekurangnya lima jalan riwayat hadith Al-Jariyyah dengan lafaz kalimah syahadah atau siapa tuhan kamu (iaitu tawabie': jalan-jalan riwayat yang lain yang menguatkan suatu jalan), ditambah pula dengan sekurang-kurangnya empat hadith yang menunjukkan dasar ukuran keislaman dan keimanan seseorang adalah dengan kalimah syahadah (iaitu syawahid) dan empat riwayat yang menunjukkan kisah hamba perempuan As-Syarid r.a. yang menggunakan lafaz pertanyaan kalimah syahadah ataupun siapa tuhan kamu, menjadikan hadith Al-Jariyyah versi pertanyaan kalimah syahadah adalah lebih kuat daripada hadtih Al-Jariyyah versi pertanyaan aina Allah (di mana Allah).
Berdasarkan penilaian ilmiah, tanpa ta'asub dengan kesesatan fahaman mujassimah, pasti seseorang pengkaji secara jelas mengetahui bahwasanya hadith Al-Jariyyah versi aina Allah (di mana Allah) yang diriwayatkan oleh Imam Muslim adalah marjuh (lemah dari sudut matannya walaupun sahih sanadnya) jika dibandingkan dengan sekian banyak hadith dengan banyak jalan riwayat yang menguatkan hadith Al-Jariyyah versi pertanyaan tentang kalimah syahadah.
Di hamparan pengkajian ilmiah ini, justeru tiada lagi hujah bagi golongan mujassimah untuk menggunakan lafaz hadith Al-Jariyyah versi Aina Allah ini karena jelas marjuh lagi syaz (bertentangan dengan riwayat yang lebih banyak lagi kuat) atau mudthorib (hampir sama maknanya dengan syaz dari sudut matan), melainkan berdasarkan faktor mengikut hawa nafsu mereka semata-mata untuk bersikap keras kepala dgn terus menjajakan hadith Al-Jariyyah ini dalam menetapkan kesesatan faham Allah wujud bertempat ini.
Mereka sering bukan saja menggunakan hadith-hadith dengan mengikuti hawa nafsu mereka tanpa mizan (neraca) ilmiah yang sejahtera, malah mereka menggunakan perkataan-perkataan sebagian ulama' dengan femahaman yang berbeda dengan femahaman yang sebenarnya dari ulama' tersebut.
Sebenarnya sudah jelas, lafaz Aina Allah itu sendiri menurut sebagian besar ulama' ahlus-sunnah, merupakan suatu yang tidak layak ditujukan kepada Allah dengan makna hakiki, malah, lafaz aina Allah juga bertentangan dengan dasar ukuran keislaman seseorang yang digariskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam banyak hadith mutawatir. Hadith riwayat Imam Muslim ini sekurang-kurangnya berdarajat ahad (diriwayatkan oleh tidak lebih tiga orang dalam satu peringkat masa) yang tidak boleh digunakan sebagai hujah setelah bertentangan dengan hadith mutawatir (yang diriwayatkan oleh lebih tiga orang dalam satu peringkat masa).
Imam Al-Kauthari membuat suatu kesimpulan yang menyeluruh dalam penelitian terhadap hadith Al-Jariyyah ini dengan berkata:
وراوي هذا الحديث عن ابن الحكم هو عطاء بن يسار وقـد اختلفت ألفاظه فيه ففي لفظ له: فمد النبي صلى الله عليه وسلم يده إليها وأشارإليها مستفهما مَن في السماء ... الحديث ، فتكون المحادثة بالإشارة على أن اللفظ يكون ضائعا مع الخرساء الصماء فيكون اللفظ الذي أشارإليه الناظم والمؤلف لفظ أحد الرواة على حسب فهمه لا لفظ الرسول صلى الله عليه وسلم ومثل هذا الحديث يصح الأخذ به فيما يتعلق بالعملدون الاعتقاد حيث اشتمل على تشميت العاطس في الصلاة ومنع النـبي صـلى الله عليه وسلم عن ذلك ولم يخرجه البخاري في صحيحهوأخرج في جزء خلق الأفعال ما يتعلق بتشميت العاطس من هذا الحديث مقتصرا عليه دون ما يتعلق بكون الله في السماء وبدون أي إشارةإلى أنه اختصر الحديث.
: "Perawi hadith ini daripada Ibn Al-Hakam adalah 'Atho' bin Yasar. Lafaz hadith tersebut berbeda-beda. Ada lafaz yang berbunyi: "Rasulullah menunjukkan tangannya kepada perempuan tersebut lalu menunjuk isyarat kepadanya dengan membawa maksud siapa di langit… hingga akhir hadith. Maka, terlihat bahwasanya dialog berlaku secara bahasa isyarat karena penggunaan lafaz gugur dengan sebab berinteraksi dengan seorang hamba perempuan yang bisu. Maka lafaz yang digunakan oleh penulis hadith adalah lafaz yang diolah oleh salah seorang perawi hadith ini berdasarkan femahamannya terhadap situasi tersebut, bukan lafaz Rasulullah s.a.w. itu sendiri.
"Hadith seperti ini hanya boleh digunakan dalam masalah amal, bukan masalah aqidah. Ini karana, dalam hadith ini mengandung perbuatan mengucapkan ucapan kepada orang yang bersin di dalam solat lalu Rasulullah s.a.w. melarang perbuatan tersebut.
"Imam Al-Bukhari sendiri tidak meriwayatkan hadith tersebut dalam kitab sahihnya. Imam Al-Bukhari walau bagaimanapun, meriwayatkan hadith tentang tasymit (ucap yarkamkaLlahi) bila seseorang bersin tanpa meriwayatkan penambahan hadith yang menceritakan tuhan di langit, dalam juz'u khalq al-af'alnya (risalah himpunan hadith-hadith dalam perkara cabang iaitu berkaitan penciptaan perbuatan makhluk yang dihimpun oleh Imam Al-Bukhari) tanpa sedikitpun menunjukkan hadith tersebut secara dipendekkan". (Ta'liqat Al-Kauthari 'ala As-Saif As-Saqil pada komennya terhadap hadith Al-Jariyyah tersebut).
Di sini, Imam Al-Kauthari telah membuat suatu kesimpulan yang ringkas dan padat yang mencakup hampir kesemua perbahasan dalam risalah ini.
Pertama: Beliau menguatkan pendapat bahawasanya hamba perempuan tersebut seorang yang bisu. Maka, kemungkinan bagi beliau, dialog antara Rasulullah s.a.w. dengan hamba perempuan tersebut adalah dengan isyarat. Atau dialog tersebut berlaku dengan lafaz daripada Rasulullah s.a.w. kepada hamba perempuan tersebut dan hamba perempuan tersebut menjawabnya dengan isyarat.
Jika kemungkinan yang kedua ini (iaitu Rasulullah s.a.w.) berinteraksi dengan hamba perempuan tersebut dengan lafaz, maka lafaz yang paling rajih (kuat) yang digunakan oleh Rasulullah s.a.w. adalah lafaz pertanyaan tentang kalimah syahadah (adakah kamu mengakui tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah?) di banding lafaz aina Allah berdasarkan banyak hujah yang disebutkan sebelumnya.
Pendirian Imam Al-Kauthari dan sebagian ulama' lain bahwasanya kedua-pihak (Rasulullah s.a.w. dengan hamba perempuan) tersebut berinteraksi dengan isyarat untuk membuat kesimpulan bahwasanya lafaz hadith yang berbeda-beda daripada sanad yang berbeda-beda tersebut adalah olahan perawi-perawi hadith dalam menggambarkan perisitiwa tersebut.
Saidina Mu'awiyyah yang meriwayatkan peristiwa ini dengan lafaz di mana Allah adalah berdasarkan femahamnnya terhadap situasi yang berlaku tersebut, dalam waktu yang sama beliau sendiri baru memeluk Islam dan tidak mahir dalam penggunaan lafaz yang sesuai bagi Allah s.w.t., sebagaimana yang dinilai oleh Imam An-Nawawi yang akan dibincangkan kemudian.
Kedua: Walaupun situasi yang berlaku adalah dialog, yaitu hamba perempuan tersebut tidak bisu, maka yang rajih tetap adalah pertanyaan kalimah syahadah berdasarkan tawabi'e (riwayat-riwayat yang saling menguatkan dalam konteks yang sama) dan syawahid (hujah-hujah daripada hadith-hadith yang laing yang menguatkan konteks atau bentuk hadith Al-Jariyyah versi pertanyaan kalimah syahadah tersebut).
Ketiga: Kesimpulan oleh Imam Al-Kauthari juga mencakup perbahasan di mana hadith Al-Jariyyah ini hanya sesuai dijadikan panduan dalam masalah syariat saja, yakni tidak boleh berkata-kata dalam solat, dan tidak boleh dijadikan hujah dalam masalah aqidah.
Hal ini karena, dalil yang digunakan dalam masalah aqidah mestilah qat'ie yang membawa kepada keyakinan, sedangkan kedudukan hadith Al-Jariyyah ini, tidak membawa kepada keyakinan, terutama lafaz aina Allah tersebut. Hal ini karena:
- Banyak mengandungi lafaz yang saling berbeda antara satu sama lain membuat itu kembali kepada pengaruh perawi dalam hadith tersebut.
- Hadith Al-Jariyyah versi Imam Muslim dikatogorikan sebagai muttharrib (iaitu menyalahi yang lebih kuat) dari sudut matannya.
- Hadith Al-Jariyyah adalah hadith ahaad yang bertentangan dengan konsep yang disebutkan dalam hadith-hadith mutawatir.
Keempat: Imam Al-Kauthari menyebutkan bahwasanya, Imam Al-Bukhari sendiri tidak meriwayatkan hadith Al-Jariyyah ini dalam kitab sahihnya. Kalaulah hadith ini sangat penting untuk dijadikan dalil dalam masalah aqidah, pasti Imam Al-Bukhari sendiri akan meriwayatkannya.
Menurut Imam Al-Kauthari lagi, Imam Al-Bukhari ada meriwayatkan sebagian daripada hadith ini, iaitu tentang larangan terhadap berkata-kata atau mengucap yarhamkallah ketika solat dalam juzu' khalq al-af'al, suatu risalah kecil yang menghimpun hadith-hadith mengenai sesuatu bab yang furu cabang. Ini dikatakan oleh sebagian ulama', sebagai bagian yang dikeluarkan oleh Imam Al-Bukhari daripada kitab sahihnya.
Pun begitu, menurut Imam Al-Kauthari, Imam Al-Bukhari tidak meriwayatkan mengenai kisah Al-Jariyyah tersebut yang membawa kepada kepercayaan tuhan bertempat di langit dalam juz' tersebut. Ini menunjukkan bahwasanya, hadith Al-Jariyyah tersebut bukanlah sandaran dalam masalah aqidah itu sendiri.
Bahkan, Imam Muslim sendiri tidak meriwayatkan hadith Al-Jariyyah ini dalam bab Al-Iman, tetapi dalam باب تحريم الكلام في الصلاة"" (bab Haram Berkata-kata dalam Solat) dan sebagainya. Ini menunjukkan bahwasanya Imam Muslim sendiri menggunakan hadith ini dalam masalah amal, bukan dalam masalah aqidah karena hadith Al-Jariyyah ini sebenarnya diketahui mempunyai banyak lafaz yang berbeda-beda yang tidak boleh dijadikan dasar bagi masalah aqidah.
Hanya mereka yang jahil tentang manhaj Imam Muslim saja terlalu sibuk berhempas- menjadikan hadith Al-Jariyyah ini dalam menetapkan tempat bagi Allah s.w.t. yang melibatkan masalah aqidah.
DiNuqilkan Oleh : Bagus Rangin ~ Kertajati-Majalengka
Agan sedang membaca artikel tentang: Penjelasan kemuskilan dalam hadis jariyah [dimana Allah] bag 4. Silakan agan copy dan paste atau sebarluaskan artikel ini jika dinilai bermanfaat,Ane juga menyediakan buku terjemahan kitab yang membantah wahabi: 1. buku "bid'ah mahmudah dan bid'ah idhafiyah antara pendapat yang membolehkan dan yang melarang" terjemah dari kitab: albid'atul mahmudah wal bid'atul idhafiyah bainal mujiziina wal maniin" karya Syaikh abdul fattah Qudais Al Yafi"i, 2.Terjemah kitab ‘At Tabaruk Bi As Sholihin Baina Al Muzijiin wa Al Maani’in: Mencari Keberkahan Kaum Sholihin Antara Pendapat yang Membolehkan dan yang Melarang, hub admin: hp/WA 0857-5966-1085.syukron :
Posting Komentar
Jangan lupa Tulis Saran atau Komentar Anda